Portalul care te protejează de falsuri și manipulări mediatice

FALS: Asociația Presei Independente instituie cenzura și protecționismul

7 noiembrie 2018 156
Articole
Colaj

La 6 noiembrie curent, site-ul Timpul.md a publicat un articol intitulat „Presa locală, disperată! Asociația Presei Independente instituie cenzura și protecționismul!” în care se afirmă că Asociația Presei Independente (API) ar interveni abuziv în politica editorială a redacțiilor publicațiilor locale și regionale și că le-ar impune condiții să nu publice materiale denigratoare la adresa liderilor politici Maia Sandu și Andrei Năstase. API respinge acuzațiile care i se aduc și cere portalului publicației Timpul.md, dar și altor site-uri care au preluat informația, să publice dreptul la replică, în caz contrar ar putea fi acționate în judecată.

În articol se face trimitere la o ședință care ar fi fost organizată de API săptămâna trecută: „Potrivit unor surse din mass-media regională, vineri, 2 noiembrie, conducătorii mai multor ziare sau publicații online din raioane ar fi fost convocați într-o ședință, în cadrul cărora API le-ar fi impus reguli draconice în ceea ce privește politica editorială”.

Acuzații fără argumente

În particular, Timpul.md acuză API că ar fi impus redacțiilor regionale și locale să nu publice articole critice la adresa liderilor politici Maia Sandu și Andrei Năstase: „Astfel, ne-au informat sursele citate, API le cere ziarelor locale să nu publice niciun material critic la adresa PAS și PPDA. Dacă, însă, există vreun astfel de material, acesta trebuie să înceapă, obligatoriu cu reacția Maiei Sandu sau a lui Andrei Năstase. API le interzice instituțiilor media locale să de-a publicității materiale fără opinia PAS și PPDA, iar regula este valabilă doar pentru aceste formațiuni. De asemenea, conducerea API le interzice publicațiilor locale să utilizeze imagini în care apar Maia Sandu, Andrei Năstase sau alți fruntași ai PAS sau PPDA, alături de Ludmila Kozlovska, șefa fundației Open Dialog, persoană expulzată recent din UE”. Chiar dacă a fost vizată ditrect în context negativ, opinia API nu a fost solicitată. Textul integral a fost preluat și de alte portaluri: Voceabasarabiei.md, Today.md, Impacttv.md, Telegraph.md, Moldova24.info, Democracy.md – care, de asemenea, nu au solicitat opinia organizației vizate.

Text denigrator care nu respectă normele profesionale: fără surse și fără drept la replică

API a publicat o declarație în care dezminte toate informațiile din acest articol. „API declară că toate afirmațiile din acest text sunt false. Astfel, pe 2 noiembrie 2018 API nu a convocat nicio ședință cu participarea editorilor din presa scrisă și electronică, după cum se afirmă în acest articol. De asemenea, API niciodată nu le-a cerut și nu le poate cere membrilor săi să favorizeze editorial vreun partid sau lider politic, după cum scriu autorii anonimi ai articolului, iar partizanatul politic contravine principiilor statutare și regulamentelor interne ale API”, se menționează în declarație.

Petru Macovei, directorul executiv API: „Îmi pare rău că Timpul a început să publice știri false”

Directorul executiv API, Petru Macovei, confirmă că acest text dezinformează: „Sunt niște invenții și îmi pare rău că Timpul a început să publice știri false. Faptul că mai multe site-uri afiliate politic au preluat același text, denotă că este vorba de un atac îndreptat împotriva noastră. API a fost, este și va fi o asociație care nu face partizanat politic, în schimb le cere jurnaliștilor din API și din afara organizației, să respecte deontologia profesională, să ofere dreptul la replică și să marcheze publicitatea. Acest lucru le solicităm și celor de la site-ul Timpul.md și de la alte site-uri și bloguri care au preluat acest fake news”.

Rodica Mahu, vicepreședinta API: „Noi nu am primit de la nimeni comenzi politice”

Vicepreședinta API, Rodica Mahu, redactoră-șefă la publicația „Jurnal de Chișinău”, este de părere că această acțiune pare a fi o comandă politică, în contextul unei campanii electorale încă neanunțate. „Din partea cui? E ușor de dedus din textul acestui articol. În ceea ce mă privește, declar că pe data de 2 noiembrie noi nu ne-am întrunit. Altă dată, în nicio împrejurare, nu s-a discutat ceea ce se afirmă în acest articol. Noi nu am primit de la nimeni comenzi politice, nu avem cenzură și nici nu am avut, atât timp cât suntem niște jurnaliști civili și facem presă în interesul publicului”, menționează Rodica Mahu.

Redacția Timpul ar putea fi acționată în judecată

La rândul său, președintele API, Veaceslav Perunov, a precizat pentru portalul Stopfals.md că redacția Timpul ar putea fi acționată în judecată, dacă nu va publica dreptul la replică. „Acest articol este o minciună, o murdărie și un neadevăr. Pentru unii dintre cei care dețin puterea, API reprezintă o forță și încep să lupte cu noi prin intermediul resurselor media pe care le dețin. Ceea ce s-a scris nu poate fi numit jurnalism, acolo este un fals în totalitate. Dacă nu vom obține dreptul la replică, voi insista să acționăm în judecată redacția Timpul. Organizația noastră are 21 de ani și o reputație obținută cu greu în toată această perioadă, iar aceasta nu este altceva decât o dezinformare și încercare de a discredita organizația”, a conchis președintele API care este și directorul ziarului „SP” din Bălți.

Lilia Zaharia

Stopfals.md

7 noiembrie 2018 156

Relevant


Comments 0