Falsuri recente
După semnarea Memorandumului de cooperare între S.A. „Ukrzaliznytsia” și Î.S „Calea Ferată din Moldova”, potrivit căruia partea ucraineană va ajuta la reconstrucția unui tronson de cale ferată în R. Moldova, activistul pro-rus și anti-ucrainean Mihail Ahremțev, care este și președinte al Partidului Politic Moldovenesc „Ai Noștri”, afirmă pe rețelele sociale că „Ucraina va transforma Moldova într-un hub pentru transportarea echipamentelor militare, a armelor, muniției”. Această afirmație este falsă, iar proiectul de cooperare moldo-ucraineană în domeniul feroviar va contribui la securitatea alimentară și nu este destinat transportării muniției.
La scurt timp după ce conducătorii celor două întreprinderi de stat de cale ferată Oleg Tofilat („Calea Ferată din Moldova”) și Evghen Liașcenko („Ukrzaliznytsia”), au semnat la Vinnița pe 31 mai, memorandumul care prevede reconstrucția unui tronson moldovenesc de cale ferată, Mihail Ahremțev a scris pe pagina sa de Facebook că: «Украина сделает Молдову «хабом» для подвоза военной техники, оружия, боеприпасов. Так при содействии Украины, в Молдове обновят 400 км железнодорожного коридора Вэлчинец-Окница-Бельцы-Унгены-Кишинев-Кайнары. (...) Что конкретно пойдет по этому маршруту через Молдову - можно даже не гадать. Молдова вступает в вооруженный конфликт на стороне профашистского государства» (în traducere: „Ucraina va transforma Moldova într-un hub pentru transportarea echipamentelor militare, a armelor, muniției. Astfel, cu asistența Ucrainei, în Moldova vor fi renovate 400 km din coridorul feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari. (...) Ce anume va merge pe acest traseu prin Moldova este ușor de ghicit. Moldova intră în conflictul armat de partea statului profascist”).
În loc de „comercial și economic”, Ahremțev vede „militar”
Atât în comunicatul de presă al „Căii Ferate din Moldova”, cât și în cel al „Ukrzaliznytsia” se menționează că reconstrucția acestui coridor feroviar este un pas important în fortificarea cooperării comerciale și economice dintre Moldova și Ucraina. „Proiectul va contribui la securitatea alimentară, facilitând accesul mărfurilor ucrainene la cel mai mare port operabil din Marea Neagră, Constanța, precum și la porturile din România, Moldova și Ucraina, la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești. Acestea au o capacitate de operare cumulativă care poate absorbi o parte semnificativă a nevoilor de export ale Ucrainei”, se spune în comunicatul Î.S. „Calea Ferată din Moldova”. Cu toate acestea, Ahremțev a dezinformat intenționat, afirmând că scopul ar fi unul militar și anume transportarea munițiilor pe acest tronson feroviar.
Proiectul de reabilitare a tronsonului de cale ferată a fost elaborat în cadrul inițiativei „Solidarity Lanes” („Culoarele solidarității”), susținută de Comisia Europeană, care prevede dezvoltarea rutelor logistice alternative, stimularea dezvoltării economice a Moldovei și facilitarea transportului de mărfuri din Ucraina către Uniunea Europeană. Programul va fi implementat cu suportul financiar al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și al Comisiei Europene, suma totală a investiției constituind 71 de milioane de euro, inclusiv 28 de milioane de euro din alte surse.
În comunicatul de presă emis de Comisia Europeană în noiembrie 2022, atunci când a fost lansată inițiativa „Solidarity Lanes”, este specificat scopul proiectului: de a facilita exporturile agricole ale Ucrainei, precum și exportul și importul altor bunuri, acesta fiind, de fapt, un răspuns al Uniunii Europene la agresiunea rusă împotriva Ucrainei. „Fiind unul dintre cei mai mari producători de cereale din lume, Ucraina furniza în mod normal aproximativ 45 de milioane de tone de cereale pe piața mondială în fiecare an. Cu toate acestea, în războiul său brutal împotriva Ucrainei, Rusia vizează în mod deliberat producția și exporturile agricole, blocând tranzitul în condiții de siguranță către și dinspre porturile ucrainene de la Marea Neagră și constituind stocuri în silozuri de cereale. Acest lucru a determinat creșterea prețurilor la cereale la nivel mondial, a creat insecuritate alimentară la nivel global și a pus în pericol mijloacele de subzistență a milioane de oameni care depind de cerealele respective”, se spune în comunicatul publicat pe pagina web a Comisiei Europene.
Cine este Mihail Ahremțev?
Mihail Ahremțev este un activist pro-rus și anti-ucrainean, președinte al Partidul Politic Moldovenesc „Ai Noștri”, înregistrat la Agenția Servicii Publice în august 2021. Pe canalul său de YouTube, el publică videoclipuri în care critică actuala guvernare a Republicii Moldova, dar și pe președinta Maia Sandu. La fel, Arhemțev distribuie narațiuni similare propagandei Kremlinului, inclusiv în contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei.
Într-o intervenție video de anul trecut la emisiunea „News front” publicată pe un site de la Tiraspol atrasă într-un conflict militar de către Occident care are nevoie de un teritoriu de instabilitate „pentru a pune presiune asupra Rusiei”, iar președinții Ucrainei. și al Moldovei au o agendă occidentală.
Liliana Mălachi,
Stopfals.md
Relevant
Comments 0