Portalul care te protejează
de falsuri

STUDIU: Cetățenii consideră că o știre falsă poate fi raportată la Poliție, la Consiliul Audiovizualului, dar și la Consiliul de Presă și portalul Stopfals.md

26 noiembrie 2020 868
Articole
Captură foto

Tot mai mulți oameni înțeleg termenii de „știre falsă” și „propagandă”, iar o bună parte din cetățeni știu unde pot raporta o informație pe care o consideră falsă. Cel puțin asta arată datele studiului „Percepția despre mass-media și competențele media ale cetățenilor din Republica Moldova”, prezentat în cadrul Forumului Mass-Media 2020 care a avut loc în zilele de 24 și 25 noiembrie. Participanții la sondaj au menționat câteva instituții publice unde pot raporta știrile false, dar și organizații și platforme media. Astfel, 22% din cei chestionați au răspuns că pot raporta falsurile Consiliului de Presă – structura națională de autoreglementare jurnalistică, iar 9% au menționat portalul Stopfals.md. Reamintim că Stopfals.md este unica platformă media din Moldova membră a Rețelei Internaționale de Fact-Checking (IFCN) – cea mai mare rețea de verificare a faptelor din lume.

Studiul „Percepția despre mass-media și competențele media ale cetățenilor din Republica Moldova” analizează rezultatele unor focus-grupuri și a unui sondaj național realizat în luna august curent pe un eșantion de 1364 de respondenți de peste 18 ani, având o marjă de eroare de +/-3.5%. Participanții la sondaj au trebuit să răspundă la 52 de întrebări, inclusiv: în ce surse de informare au cea mai mare încredere; care este percepția lor asupra știrilor manipulatorii; care este comportamentul lor în mediul online etc.

Propaganda și dezinformarea – mai ușor de recunoscut

Potrivit rezultatelor studiului, în comparație cu anul 2018, când a fost realizat un sondaj similar, a crescut numărul persoanelor care cunosc termenii de propagandă” și știri false”. Astfel, 65% din persoanele intervievate afirmă că știu ce sunt „știrile false”, iar 44% cunosc termenul de „propagandă în media”.

 

Totodată, jumătate dintre respondenții care au declarat că știu ce sunt „știrile false”, au definit acest concept ca „prezentarea intenționată a informațiilor neadevărate de parcă acestea ar fi adevărate”. Alții consideră că este destul de greu să depistezi știrile false din cauza fluxului mare de informație care poate crea dificultăți, iar pentru a fi convins de veridicitatea informației, respondenții își dau seama că trebuie consultate două sau trei surse de informare de încredere și oficiale.

Fiecare al patrulea respondent cunoaște că poate scrie o plângere dacă vede o știre falsă

În ce privește cunoștințele despre posibilitatea de a raporta știrile false, sondajul relevă că fiecare al patrulea respondent (24%) cunoaște că cetățenii pot scrie o plângere oficială dacă văd o știre falsă, ofensatoare sau care încalcă drepturile cuiva. În același timp, 29% dintre respondenți nu au putut oferi un răspuns la această întrebare.

Crește încrederea cetățenilor în portalul Stopfals.md

La întrebarea unde pot semnala știrile false, 38% dintre respondenți au răspuns că poliția, urmată de Consiliul Audiovizualului cu 26% și Consiliul de Presă – 22% în 2020 (în creștere cu 12 puncte procentuale comparativ cu anul 2018). Ca sursă de încredere unde pot raporta știrile false este menționat și portalul Stopfals.md. În acest an, Stopfals.md a fost menționat de 9% dintre cei chestionați, în creștere cu 6 puncte procentuale față de rezultatele de acum doi ani. Oamenii caracterizează portalul nostru în felul următor: „Pagina online „STOP FALS” care prezintă modalități concrete, ce ajută la depistarea știrilor false”.

În același timp, numărul respondenților care nu știau unde anume să raporteze o știre falsă sau jignitoare a scăzut semnificativ, de la 41% în 2018 la 14% în 2020.

Rețelele de socializare ca platforme de distribuire a știrilor false

Studiul a scos în evidență și convingerea a peste 60% din respondenți că rețelele sociale sunt cele mai utilizate platformele pentru distribuirea știrilor false. 

Persoanele chestionate au avut diferite niveluri de informare, fiind atât din mediul rural, cât și din mediul urban. Interviurile au fost desfășurate de compania „Magenta Consulting”.

Studiul integral, bazat pe acest sondaj, a fost realizat în baza unui parteneriat între proiectul „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și de Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, și proiectul „Comunicare strategică și sprijin pentru mass media în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană. Ambele proiecte au ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.

Mariana Jacot,

Stopfals.md

26 noiembrie 2020 868

Relevant

Comments 0