Portalul care te protejează de falsuri și manipulări mediatice

Falsuri recente

14 iulie 2020 53
Falsuri și narative anti-americane în jurul protestelor din SUA
9 iulie 2020 73
Laboratoare de arme biologice americane, inventate de laboratoarele media pro Kremlin
8 iulie 2020 687
Atacul clonelor pe Facebook – noua tehnică de clickbait, atac cibernetic și discreditare politică
5 iulie 2020 1900
FALS: Utilizarea măștilor provoacă hipoxie
30 iunie 2020 173
CRONICA DEZINFORMĂRII 7
26 iunie 2020 105
CRONICA DEZINFORMĂRII 6
25 iunie 2020 534
FALS: În ultimii ani, nici un reprezentant al ONG-urilor în domeniul drepturilor omului nu a fost în penitenciare
15 iunie 2020 654
FALS: Începe ciparea populației în octombrie 2020!
15 iunie 2020 3647
Coronavirus „alarmă falsă” – un fake-news internațional care a prins în România și R.Moldova
3 iunie 2020 1135
Escrocherii 5G: căști de protecție și „stick-uri minune”, loțiune din vaselină, brâuri pentru gravide și alte „scuturi de protecție” pentru oamenii naivi și panicați
31 mai 2020 1968
Adevăr și fals în postarea premierului Chicu, dedicată „junelui” Mureșan
30 mai 2020 408
Igor Dodon (din nou) se încurcă în cifre. Cu câte instituții media se judecă președintele?
29 mai 2020 705
PĂCATUL MINCIUNII
27 mai 2020 288
FALS: Împrumutul rusesc pentru Moldova a fost blocat în contextul luptei geopolitice ruso-chinezo-americane  
25 mai 2020 636
FALS: Microcipurile implantate sub piele au legătură cu virusul COVID-19 și cu tehnologia 5G  
22 mai 2020 1366
FALS: PSRM este singurul partid care a donat subvențiile de la stat pentru lupta cu COVID-19
19 mai 2020 2376
FALS: 496.000 de copii au fost paralizați în India în urma unei campanii de vaccinare susținută de Fundația lui Bill Gates

Consumatorii de media din raionul Drochia se implică activ în activitățile Campaniei STOP FALS!

21 septembrie 2018 382
Dezbateri
Natalia Morari răspunde la întrebările participanţilor la întâlnirea de la Drochia din cadrul Campaniei STOP FALS!, 19 septembrie 2018.

Campania împotriva informațiilor false și tendențioase STOP FALS! adună tot mai mulți susținători în diferite regiuni ale țării. La întâlnirea tematică de la Drochia, organizată de API la 19 septembrie a.c., au participat peste 65 de persoane de diferite profesii, vârste, ocupații din centrul raional, dar și din câteva localități învecinate: Țarigrad, Chetrosu, Șuri, Miciurin. Evenimentul a trezit un interes sporit și datorită prezenței în calitate de expertă a cunoscutei jurnaliste Natalia Morari. Consumatorii de produse media au dorit să discute cu invitata, să adreseze întrebări și să primească răspunsuri calificate.

Natalia Morari le-a povestit participanților ce tehnici și procedee de manipulare și dezinformare folosesc unele instituții media, în special posturile TV controlate politic, le-a oferit soluții cum să depisteze mai ușor știrile false și tendențioase și să evite manipularea mediatică. Majoritatea explicațiilor au fost însoțite de secvențe video preluate de la posturile TV din țară pe care jurnalista le-a analizat  minuțios și pe înțelesul celor prezenți în sală. “Dacă într-o știre vi se comunică des și insistent cuvinte și expresii de felul  “amenințări cu moartea”, „capete tăiate”, „teroriști”, consumatori de droguri”, să știți că scopul este să vă insufle frică, emoții negative față de anumite persoane, etnii, națiuni etc. Nu este exclus că în știrea următoare se va face referire deja la persoane sau grupuri concrete, cum s-a întâmplat, de exemplu, în cazul expulzării recente a cetățenilor turci. Unele posturi au inoculat ideea că acești cetățenii turci sunt teroriști, au legături cu grupări teroriste, deși nu au fost aduse dovezi în acest sens”. N. Morari a mai menționat că în orice știre conflictuală sau acuzatoare trebuie să existe dreptul la replică, să existe opiniile tuturor părților implicate. Ea a mai adăugat: “Dacă într-o știre sunt aduse laude unui politician sau partid, fără să existe și alte opinii ale oponenților, să știți că această instituție media sau execută comanda patronilor sau este un material publicitar care nu este marcat corespunzător: “publicitate politică” sau „publicitate electorală”. Cine arvonește acela plătește”. Jurnalista i-a îndemnat pe cei prezență să împărtășească din cunoștințele acumulate cu cei apropiați: familie, rude, prieteni, vecini etc.

Participanții la întâlnire au avut suficient timp să adreseze întrebări, să-și exprime opinia, să facă anumite comentarii, iar Natalia Morari a răspuns la toate întrebările adresate. Iată câteva din opiniile participanților la întâlnire.

”Sunt originară din orașul Drochia, dar în prezent lucrez la Ștefan Vodă”. Mi-am prelungit șederea aici cu încă o săptămână special ca să particip la întâlnirea STOP FALS!. Am fost plăcut surprinsă, deoarece Natalia Morari nu a dus o campanie politică, nu a indicat un anumit post TV sau altă sursă media de unde să ne informăm, dar ne-a explicat cum să ne informăm corect, la care lucruri importante să atragem atenția ca să nu ne lăsăm mințiți, manipulați. Colegele de serviciu așteaptă cu nerăbdare să fie organizate întâlniri de acest fel și la Ștefan Vodă”, a spus Marina Ganea. “Credeam că sunt un cetățean cât de cât pregătit și capabil să analizez la rece informațiile care le urmăresc la televizor, la întâlnirea de azi, însă, am aflat că există o sumedenie de tehnici de manipulare, de aceea mai am de învățat. Campania organizată de API este necesară, dar este important ca astfel de întâlniri să aibă loc în majoritatea instituțiilor, organizațiilor, în mahalale, cartiere, și cât mai des, altfel nu scăpăm de cei care ne mint”, a specificat Nicolae Cojocaru, locuitor al orașului Drochia. „Am aflat informații cu adevărat utile, iar de acum voi fi mai sceptică în privința informațiilor pe care le transmit unii sau alții”, a menționat Maria Rutcovschi din satul Miciurin. “Azi am învățat două lucruri foarte importante: să filtrez informația obținută și să verific de câteva ori dacă informațiile sunt obiective. Consider că asta mă va ajuta să mă informez din surse sigure, obiective și echidistante și să nu cad în plasa informațiilor manipulatorii și propagandistice”, a opinat Nicolae Covali, absolvent al unui liceu din Drochia, student la o facultate din România.

În anul curent, API a desfășurat alte trei întâlniri de acest fel în cadrul Campaniei STOP FALS!, la Criuleni, Ialoveni și Cimișlia, iar următoarea întâlnire este programată la 24 septembrie la Cahul.

Întâlnirea face parte din proiectul „Diminuarea efectelor manipulării şi a informației false prin educarea consumatorilor de produse media din Moldova", implementat de API în perioada decembrie 2017-decembrie 2019.

 

21 septembrie 2018 382

Relevant

Comments 0