Portalul care te protejează de falsuri și manipulări mediatice

CRONICA SITE-URILOR DE ŞTIRI FALSE: De la o catastrofă aviatică în Iran cu implicarea moldovenilor până la anularea tuturor permiselor de conducere

15 ianuarie 2020 524
Articole
Colaj

De la începutul anului, pe rețelele sociale au fost distribuite intens știri false pe cele mai diverse subiecte, unii internauți s-au lăsat păcăliți de titluri incitante și au creat panică pe rețelele de socializare. Cel mai răspândit subiect pentru dezinformări a fost situația din Iran. Astfel, un site de falsuri a distribuit o minciună despre un avion moldovenesc doborât în Iran, în care ar fi murit 86 de moldoveni. Totodată, în prima jumătatea a lunii ianuarie 2020, în lista de site-uri de știri false completată de Stopfals.md au mai fost adăugate încă patru site-uri noi.

Fals: Iranul a doborât un avion al companiei AIR Moldova

Tragedia aviatică din Iran, unde a fost doborât un avion ucrainean cu 176 de persoane la bord, le-a oferit un motiv creatorilor de știri false să sperie consumatorii creduli. Astfel, site-ul de falsuri R.news-romania24.xyz a titrat: „În această noapte Iranul a doborât un avion al companiei AIR Moldova! 86 moldoveni reveneau din vacanță... ”. Din fericire, un astfel de accident aviatic nu a avut loc, iar aceste dezinformări au fost publicate doar pentru a acumula vizualizări.

Știri false mascate ca pamflete

În contextul situației tensionante din Iran, site-ul Moldova2.wordpress.com, care se declară site de pamflete, a scris că „Igor Dodon trimite un contingent de militari moldoveni în Iran”. În text se spune că „Igor Dodon împreună cu Guvernul Chicu au luat decizia să susțină statul Iran în războiul împotriva Statelor Unite ale Americii trimițând armata națională a Moldovei în Iran”. Același site a mai „anunțat” că „Vila președintelui de la Condrița va deveni adăpost pentru conducerea Iranului”. Deși se declară site de pamflete, în realitate Moldova2.wordpress.com este un site de falsuri, iar dezinformările publicate aici nu au nimic în comun cu specia literară de pamflet. Același site a titrat: „UE impune sancțiuni lui Dodon. Din 2021 Comisia Europeană va percepe taxe de la moldovenii cu pașapoarte biometrice”. În text se spune că „nu a rămas așteptată reacția Comisiei Europene (CE) care a criticat dur decizia președintelui Igor Dodon de a oferi drept adăpost vila de la Condrița conducerii Iranului. CE a emis un șir de sancțiuni printre care și taxa pentru călătoriile în UE, iar suma va constitui 50 euro pentru fiecare călător”.

Un alt site declarat de pamflete, dar care în realitate publică știri false - Moldovafaramargini.home.blog, a exploatat subiectul permiselor de conducere auto, discutat la Guvern la începutul acestui an. „Toți moldovenii rămân fără permisele de conducere. Decizia Guvernului după scandalul corupției de la examenul auto”, a titrat site-ul, anunțând că „Guvernul va depune tot efortul pentru ca toate permisele auto să fie retrase, iar ulterior vor fi desfășurate examene repetate, unde șoferii își vor putea recupera permisele…”. Chiar dacă este vorba de falsuri, foarte mulți utilizatori de Internet le-a luat drept adevărate, distribuindu-le și comentându-le intens pe rețelele de socializare.

Fals: Moldovenii cu pașaport biometric pot munci oficial în UE

Subiectul „călătoriilor și a dreptului la muncă în UE cu pașaportul biometric” a revenit în lista știrilor false. Astfel, site-ul de falsuri Stiri.scriecorect.info a anunțat că „Moldovenii vor putea munci oficial in Anglia cu pașaportul biometric doar 3 luni!”, iar Portal-news.info a scris că „Moldovenii cu pașaport biometric pot munci oficial și să se afla mai mult de 3 luni în UE...”. Acestea sunt falsuri, dezmințite și anterior de portalul Stopfals.md. În realitate, cetățenii țării noastre, care dețin pașapoarte biometrice, pot călători fără vize și se pot afla în spațiul european până la trei luni de zile. Călătoria fără vize în statele UE, NU oferă dreptul la: muncă, studii, migrare și reîntregirea familiei.

Igor Dodon și familia sa, vizați în mai multe știri false

În ultimele săptămâni, Igor Dodon și familia sa au fost vizați în mai multe articole de pe site-urile de știri false, distribuite activ de către unii internauți. Astfel, site-ul de falsuri R.news-romania24.xyz „a anunțat” că „Igor Dodon și familia petrec sărbătorile în Maldive. Din bugetul de stat au fost alocați 860 000 lei pentru vacanța...”, iar Moldovafaramargini.home.blog a titrat: „După ce PSRM a primit 12 MILIOANE din buget, Dodon a hotărât să-și prelungească vacanța”.

Pentru a ademeni cititorii, unele site-urile de știri false au inclus în titlul expresii, cum ar fi „știre de urgență” sau „alertă națională”. În unele cazuri, textele nu pot fi accesate până nu sunt distribuite pe Facebook.

ATENŢIE: 

R.news-romania24.xyz, Moldova2.wordpress.com, Moldovafaramargini.home.blog, Stiri.scriecorect.info, Portal-news.info sunt site-uri de știri FALSE. Nu distribuiți conținutul acestora în rețelele sociale pentru a nu intoxica publicul cu dezinformări!

Rețineți câteva indicii ale site-urilor de știri false:

  • Titlurile afectează emoțional și induc panică;
  • Deseori, la accesarea site-ului, cititorul poate vedea doar titlul și imaginea „știrii”, iar pentru a citi conținutul integral trebuie mai întâi să-l distribuie în rețelele sociale;
  • Pe site-uri nu pot fi accesate datele de contact ale echipei redacționale;
  • Nicio instituție media credibilă nu a publicat informații la această temă;
  • Nu este citată vreo sursă, citatul este inventat sau se face trimitere la surse anonime/inventate;
  • Imaginile care însoțesc informațiile nu au legende și, de multe ori, nu sunt din țara noastră;
  • Textele sunt lipsite de acuratețe, conțin multe greșeli gramaticale și stilistice.

Portalul Stopfals.md completează o listă cu site-urile care publică preponderent informații false, inventate. Cititorii sunt îndemnați să nu acceseze aceste site-uri și să nu distribuie informațiile false virale în mediul online.

LISTA SITE-URILOR DE ȘTIRI FALSE

Mariana Jacot

Stopfals.md

15 ianuarie 2020 524

Relevant

Comments 0