Portalul care te protejează
de falsuri

FALS: Vaccinul Pfizer conține oxid de grafen, o substanță periculoasă care poate duce la deces

24 august 2021 701
Articole, COVID-19
Colaj: Stopfals.md

În spațiul online este viral un articol în care se afirmă că ar exista studii care demonstrează că „vaccinul împotriva COVID-19 dezvoltat de Pfizer/BioNTech conține 99% oxid de grafen”, iar prezența în vaccinuri a acestei substanțe toxice ar provoca boli hepatice și renale. În articol este citat un „studiu” al unui profesor de la Universitatea din Almeria, Spania. Afirmațiile sunt false și nefondate. În realitate, experții în medicină spun că acest text nu este o cercetare serioasă, iar instituția de învățământ din Almeria a negat orice legătură cu acest text. Oxidul de grafen nu apare în lista ingredientelor care se conțin în vaccinul Pfizer-BioNTech.

Articolul „Ce conține vaccinul? OXID DE GRAFEN, conform unui studiu de ultimă oră”, publicat pe 16 iulie pe site-ul Flux.md, publicație online care promovează diferite teorii ale conspirației despre COVID-19 și despre vaccinare, a fost semnalat de un cititor pe platforma Semnale.stopfals.md. Textul a fost preluat de pe site-ul ActiveNews.ro, un site din România care la fel publică teorii ale conspirației și dezinformări. Ambele site-uri fac trimitere la un „studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Almeria din Spania”, publicat de revista Natural News, care ar fi descoperit că fiecare doză de „vaccin” Pfizer pe care au examinat-o conținea aproximativ 747 de nanograme de oxid de grafen. Asta înseamnă că mai mult de 99% din principiul activ al vaccinul Pfizer este alcătuit doar din oxid de grafen”. Articolul publicat de Activenews.ro a fost distribuit pe rețelele sociale de peste 700 de ori, în special în grupuri antivacciniste. Pe 20 iulie, Activenews.ro a mai publicat un articol în care a transmis același mesaj.

Notă: Oxidul de grafen este o substanță chimică produsă prin oxidarea grafitului, utilizată în diverse aplicații electronice, senzori chimici, inclusiv în biomedicină pentru unele aparate medicale. Când este prelucrat chimic, oxidul de grafen poate crea grafen care a fost descris ca cel mai bun conductor (materialul care conduce curentul electric).

Flaconul analizat - transmis prin intermediul serviciului de „curierat”

Așa-zisul raport, citat de Activenews.ro și Flux.md a fost publicat pe 28 iunie 2021 în limba spaniolă, iar autor este Pablo Campra Madrid, profesor al Universității din Almeria, Spania. Pe prima pagină a documentului este inserat logo-ul universității. În studiu se spune că autorul a analizat conținutul unui flacon în care se presupune că era o doză de vaccin Pfizer-BioNTech, pe care l-a comparat la microscop cu imaginile de oxid de grafen.

Într-un articol al portalului Health Feedback, specializat în verificarea informațiilor referitoare la sănătate și climă, se menționează că Pablo Campra recunoaște că flaconul i-a fost transmis prin intermediul serviciului de „curierat” și că nu cunoaște originea produsului. În plus, autorul spune că cel care i-a trimis acest flacon este Ricardo Delgado Martin, acesta fiind și cel care a solicitat să fie făcut studiul. Potrivit jurnaliștilor de verificare a faptelor de la portalul spaniol Maldita.es, Ricardo Delgado Martin a lansat și răspândit numeroase afirmații false sau eronate despre vaccinuri, fiind și fondatorul La Quinta Columna, un grup critic împotriva COVID-19.

Un pseudo-studiu

Jurnaliștii de la alt portal de verificare a faptelor Newtral.es au verificat afirmațiile din acest „studiu” și au constatat că documentul nu a fost avizat de experți în domeniu. „Nu există dovezi că lichidul analizat în document provine din acest vaccin”. Totodată, la pagina 23 a raportului, autorul Pablo Campra afirmă că studiul nu a fost făcut din numele universității. Acesta menționează, de fapt, că „microscopul nu oferă dovezi concludente” și că analiza provine dintr-un „singur eșantion limitat”. Totodată, Universitatea din Almeria a negat într-o declarație oficială publicată pe 2 iulie pe Twitter, că acesta nu este un studiu „oficial” al universității, menționând că documentul nu este susținut de instituție, clasificând concluziile „informații false”. „Documentul reprezintă un raport neoficial al unui profesor universitar care a realizat o analiză cu un eșantion de origine necunoscută”, se spune în comunicat.

Captură foto

Oxidul de grafen nu este în lista ingredientelor din vaccinul Pfizer-BioNTech

La începutul lunii iulie, un purtător de cuvânt al companiei Pfizer a declarat pentru Politifact.com, portal american de verificare a faptelor și datelor, că această companie nu folosește oxidul de grafen la producerea vaccinului COVID-19 și că această substanță nu este prezentă în vaccin. Lista ingredientelor care se conțin în vaccinul Pfizer-BioNTech, aprobat de Agenția Europeană pentru Medicamentele (EMA) si autorizat de Comisia Europeană, poate fi găsită în prospectul vaccinului – oxidul de grafen nu figurează în această listă. Niciunul din celelalte vaccinuri împotriva COVID-19, aprobate de EMA (Moderna, Janssen, AstraZeneca), la fel nu conțin oxid de grafen. Reamintim că, înainte de a fi aprobate, toate vaccinurile trec prin numeroase verificări și teste, după care este confirmată siguranța și eficacitatea acestora.

Captură foto

Vaccinul e transparent, iar lichidul cu grafen are culoare întunecată

Așa-zisul raport la care fac trimitere site-urile care promovează falsuri și teorii ale conspirației, a fost criticat și de Matthew Diasii, cercetător în domeniul chimiei la Universitatea Virginia din Statele Unite ale Americii, care și-a făcut doctoratul studiind grafenul în lichide. El a explicat într-o postare pe Twitter că lichidul care conține o cantitate semnificativă de grafen sau oxidul de grafen este de culoare maro închis sau negru. „Vaccinul Pfizer-BioNTech COVID-19 este un lichid transparent sau gălbui. Dacă vaccinul ar conține chiar și 1% de grafen sau oxid de grafen, (iar în „studiu” se spune că are 99,9%!) lichidul ar arăta negru sau cel puțin întunecat”, a argumentat Diasii

 

Captură foto: Vaccinul Pfizer-BioNTech

Daniela Demișcan, șefa Direcției Sănătate Publică din cadrul Ministerului Sănătății, atrage atenția că „studiul” citat în articol nu prezintă dovezi și se bazează pe afirmații false. „Acest text nu a fost publicat într-o revistă științifică și nu a fost verificat de alți cercetători. Trebuie să fim foarte atenți la informațiile pe care le citim. Fiecare poate vedea ce conține un vaccin din prospectele care sunt publice și unde se poate vedea clar că ele nu conțin oxid de grafen. Îndemnăm oamenii să se informeze din surse credibile care se bazează pe dovezi științifice, nu pe speculații”, a concluzionat experta de la Ministerul Sănătății.

Captură foto: Oxid de grafen în formă lichidă

 

Mariana Jacot,

Stopfals.md

24 august 2021 701

Relevant

Comments 0