Falsuri recente
Statul vrea să concesioneze doar spațiile comerciale de la aeroport, care aduc profituri enorme, iar elementele de infrastructură, care necesită sume uriașe de bani pentru întreținere sunt lăsate în seama statului, scriu mai multe site-uri de știri, citând o declarație a fostului premier Ion Chicu, pe care acesta a făcut-o la 6 februarie pentru postul de televiziune ITV. Autoritățile neagă că ar intenționa să dea în concesiune spațiile comerciale de pe teritoriul Aeroportului Internațional Chișinău, precizând că este vorba despre darea în chirie a acestora, pe un termen de trei ani.
Site-ul Telegraph.md îl citează pe Ion Chicu, care afirmă că autoritățile pun la cale o „schemă de preluare frauduloasă a spațiilor comerciale de la aeroport” care aduc profituri enorme, prin concesionarea doar a acestor spații, pe când elementele de infrastructură, care necesită sume uriașe de bani pentru întreținere, sunt lăsate în seama statului: „Ei concesionează doar spațiile care aduc profit, iar celelalte, care necesită investiții, le lasă pe seama statului – pista de aterizare-decolare, deservirea călătorilor etc.”.
Știrea a fost preluată de alte site-uri, printre care Evedomosti.md, Stiri.md, Realitatea.md, Ziua.md, Unimedia.info, și distribuită pe paginile lor de pe Facebook (aici, aici, aici, aici, aici și aici).
„Concesionarea” este, de fapt, „darea în chirie”
Într-un răspuns pentru portalul Stopfals.md, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a precizat că, de fapt, spațiile comerciale de la Aeroport, despre care vorbea Ion Chicu, vor fi date în chirie, nu concesionate, așa cum afirmă fostul premier.
„Nu se vând, nu se dau în concesiune, ci se dau în chirie”, a subliniat D. Vodă. „Este o diferență majoră între concesionare și dare în chirie (locațiune). La moment, se licitează spații pentru travel and retail (comerț) pe un termen de maximum trei ani, așa cum prevede legea, pentru a fi date în chirie unui agent economic care vede potențial de afaceri, fiind convenabil ambelor părți, respectiv statului și potențialul chiriaș”, a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Precizăm că pentru concesionare există alte proceduri legale. Astfel, concesionarea se face pe termeni de zeci de ani și cu planuri de investiții majore. În acest caz, Agenția Proprietății Publice (APP) a scos la licitație spații care vor fi utilizate temporar (timp de trei ani), vor aduce venit statului și Aeroportului și vor genera capital pentru dezvoltarea instituției.
Potrivit APP, se dau în chirie doar spații care nu sunt folosite pentru procese operaționale, adică cele cu funcție auxiliară de comerț și alimentație: „Scoatem la licitație un lot mare pentru un potențial agent economic mare, dar se vor scoate ulterior la licitație și spații mai mici, pentru agenți economici locali, per exemplu: farmacii, companii de taxi, chirie auto, cafenele mici etc.”, se spune în comentariul APP pentru portalul Stopfals.md. Spațiile de infrastructură rămân în gestiunea statului, precizează autoritățile.
Scandalul licitației privind selectarea unui locatar pentru spațiile comerciale din Aeroport
Agenția Proprietății Publice și Aeroportul Chișinău au anunțat, pe 18 ianuarie 2024, inițierea procesului de demarare a licitației cu strigare pentru locațiunea „activelor neutilizate” din Aeroportul Internațional Chișinău, destinate activității de Travel Retail & Food and Beverages, cunoscute ca „Zona Sterilă” și „Zona Duty Free”. Conform caietului de sarcini publicat, prețul lunar al unui metru pătrat începe de la 200 de lei pentru spațiul cantinei și ajunge până la 1600 de lei pentru un metru pătrat în magazine. Cuantumul de pornire al chiriei lunare pentru cele 10 spații care fac obiectul locațiunii este de 157.096,5 euro pe lună, fără TVA. Valoarea chiriei este stabilita pentru un trafic de 2.8 milioane de pasageri. În caietul de sarcini este specificat că spațiile se dau în chirie pentru trei ani.
Termenul de depunere a ofertelor pentru participarea la „licitația cu strigare în vederea selectării unui locatar pentru spațiile comerciale cu destinația de alimentație publică și comerț specializat pentru zona sterilă din incinta Aeroportului Internațional Chișinău”, organizată de Agenția Proprietății Publice, a expirat la 19 februarie 2024. Potrivit autorităților, la concurs au depus dosarul doar două companii: LeBridge și Lagardere, „ceea ce nu asigură o concurență suficientă”. Licitația a fost anulată. Ministrul Andrei Spânu a precizat într-o postare pe pagina sa de Facebook că, potrivit concluziilor preliminare, „procesul a fost sabotat, inclusiv din interior, și avem obligația să inițiem o procedură nouă în termeni cât mai restrânși”.
La 20 februarie, Agenția Proprietății Publice a publicat un nou calendar al procesului de organizare a unei noi licitații.
Mariana Colun,
Stopfals.md
Ai depistat un fals? Raportează-l pe semnale.stopfals.md/ro și noi îl vom dezminți!
Relevant
Comments 0