Falsuri recente
Deputatul Alexandr Nesterovschi, afiliat oligarhului fugar Ilan Șor, a declarat că, dacă referendumul de modificare a Constituției va trece, Republica Moldova se va transforma în „semicolonie” și își va pierde independența. Declarațiile sunt false. Niciun stat membru al Uniunii Europene nu și-a pierdut independența, iar UE nu înlocuiește instituțiile statelor membre, întrucât cadrul juridic al Uniunii delimitează clar competențele sale de cele ale autorităților naționale. Această realitate este confirmată și de opinia experților în domeniu, consultați de Stopfals.md.
Logica lui Nesterovschi: Țările membre ale UE sunt „semicolonii” și și-au pierdut independența
Într-o interviu pentru MD24, un post TV online despre care presa a scris că transmite de la Moscova și este afiliat lui Șor, Nesterovschi „avertizează” cetățenii că, dacă referendumul pentru integrarea europeană va avea succes, R. Moldova va deveni „semicolonie” și își va pierde independența, iar legile și Constituția sa vor fi mai prejos decât legislația europeană. „Vor fi incluse modificări în Constituție potrivit cărora legile UE vor prevala asupra legilor și Constituției Republicii Moldova. Astfel, ne transformăm în semicolonie. Asta e cel mai important și cel mai grav. Noi ne pierdem independența” (în original: «Будут внесены изменения в Конституцию, говорящие о том что законы Европейского союза будут стоять выше чем законы и Конституции Республики Молдова. Таким образом, мы превращаемся в полуколонию. Вот это самое важное, вот это самое страшное. Мы теряем свою независимость»), a spus Nesterovschi.
Declarațiile acestuia au fost publicate pe canalele de Telegram și TikTok, dar și pe pagina de Facebook MD24. Postarea de pe Facebook însă a dispărut, după ce platforma a șters pagina.
Ce prevede proiectul de modificare a Constituției
Pe 20 octombrie, în Republica Moldova va avea loc referendumul republican constituțional la care cetățenii sunt chemați să se pronunțe dacă susțin modificarea Constituției în vederea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
Dacă plebiscitul va fi validat, ar urma să fie efectuate modificări ale Legii Supreme. Astfel, potrivit hotărârii Parlamentului din 16 mai 2024, ar urma să fie completat preambulul Constituției cu două paragrafe noi, pentru a reconfirma identitatea europeană a poporului R. Moldova și ireversibilitatea parcursului european, precum și pentru a declara integrarea europeană drept obiectiv strategic al țării. De asemenea, ar urma să fie introdus un titlu nou în Constituție - „Titlul V1”, care stabilește că unele tratate și acte juridice ale UE vor avea prioritate în raport cu legislația internă. „Ca urmare a aderării, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum și celelalte acte juridice cu caracter obligatoriu ale Uniunii Europene au prioritate față de dispozițiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare”. Textul care va completa Constituția, în cazul în care la referendum majoritatea alegătorilor vor vota „Da”, va apărea și pe buletinele de vot.
Proiectul de modificare a Constituției nu prevede nimic ieșit din comun, explică expertul Watchdog.MD, Valeriu Pașa. El precizează că și actualul articol 8 al Legii supreme prevede că tratatele internaționale la care aderă Republica Moldova prevalează asupra legislației naționale, adică, dacă există prevederi contradictorii, se aplică cele din tratatele internaționale la care țara noastră este parte. Potrivit al 2 al art. 8 al Constituției, „intrarea în vigoare a unui tratat internaţional conținând dispoziţii contrare Constituţiei va trebui precedată de o revizuire a acesteia”.
„Prin aderarea la Uniunea Europeană, Republica Moldova aderă la tratatele de constituire și tratatele de bază ale Uniunii Europeane. Adică își asumă respectarea lor. Și acolo este prevăzut foarte clar la ce se referă. În același timp, asta nu înseamnă că rămânem fără Parlament. Rămâne în vigoare legislația națională, pentru că legislația europeană nu reglementează toate prevederile”, a declarat expertul pentru Stopfals.md.
Cele 5 domenii în care UE are competențe exclusive
Valeriu Pașa mai precizează că sunt doar cinci domenii în care legislația europeană prevalează. Unele dintre acestea sunt în interesul direct al Republicii Moldova, iar altele practic nu o afectează: „Acestea țin de Uniunea Vamală între statele membre UE, adică ceea ce își dorește R. Moldova - acces liber pe piață cu produsele noastre; ține de politica monetară pentru zona euro, dar nu ne afectează; ține de reguli în domeniul pescuitului și în primul rând, pescuitul maritim. Noi nu avem acces direct la mare, nu ne deranjează; ține de păstrarea resurselor biologice maritime, adică protecția biodiversității în mări. Și mai ține de regulile de comerț, comerțul extern, în afara Uniunii Europene, ceea ce din nou, Republicii Moldova îi convine foarte mult să fie promovate interesele sale de rând cu ale Uniunii Europene, să nu fie nevoită să negocieze cu fiecare țară în parte. Apoi sunt directivele Uniunii Europene, care nu se aplică direct în fiecare țară, dar se aplică prin legislație națională”, a punctat V. Pașa.
Referitor la directivele UE, potrivit unei explicații a Parlamentului European asupra domeniului de aplicare a dreptului european, „statele membre dispun, pentru transpunerea directivelor, de o anumită flexibilitate, care le permite să țină cont de specificul național”.
Mihai Mogîldea: Odată cu aderarea la UE, R. Moldova își va consolida independența și suveranitatea
Și expertul în politici și instituții ale UE de la Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Mihai Mogîldea, precizează că Uniunea Europeană nu are în atribuția sa competența de a impune statelor membre să se conformeze cu absolut toate cerințele sau toate criteriile care vizează suveranitatea și independența unui stat: „În acest sens, nu există niciun pericol pentru ca țara noastră să-și piardă independența, pentru că la rândul său, Republica Moldova va participa în procesul de adoptare a actelor legislative care vizează activitatea Uniunii Europene pe dimensiunea tuturor domeniilor sale de competență. Țara noastră va avea posibilitatea de a vota împotrivă sau pentru adoptarea oricărui act legislativ la nivel european, de a exprima dreptul de veto acolo unde consideră că anumite acte legislative sunt împotriva intereselor sale naționale și nu corespund obiectivelor și priorităților țării. De aceea, prin aceste mecanisme, Republica Moldova poate ușor contesta orice decizie care ar putea să nu corespundă, să nu fie pe placul autorităților din țară”.
Mihai Mogîldea califică drept „categoric false” afirmațiile că R. Moldova și-ar pierde independența și/sau suveranitatea dacă ar adera la Uniunea Europeană. „Exemplul celor 27 de state care au aderat la Uniunea Europeană ne demonstrează clar că fiecare stat are un vot, are un cuvânt greu de spus în tot procesul de activitate a Uniunii Europene, poate să-și apere interesele la cel mai înalt nivel și pe domeniile cheie de activitate, fiecare stat are dreptul de veto, însemnând că dacă nu susține adoptarea unui act sau a unei decizii, această decizie pur și simplu nu intră în vigoare. Acest lucru trebuie să fie bine cunoscut de către toată lumea, pentru a înțelege cât de incluziv și de echidistant este procesul decizional în Uniunea Europeană care, apropo, vine în susținerea statelor mici, în oferirea unor pârghii pentru statele mici, pentru ca acestea să-și revendice un rol cât mai important în interiorul Uniunii Europene”.
Ba mai mult, potrivit expertului IPRE, odată cu aderarea la UE, independența și suveranitatea Republicii Moldova vor fi consolidate, „datorită faptului că Federația Rusă nu va mai avea niciun fel de pârghie de șantaj și influență asupra noastră, vom avea acces la resurse financiare mult mai extinse, la proiecte de dezvoltare și asistență din partea Uniunii Europene, care va face ca statul Republica Moldova să fie unul mai funcțional și mai bine cotat la nivel internațional”.
Tratatele UE: cum sunt repartizate competențele cu statele membre
Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene precizează în art. 2 că sunt trei tipuri principale de competențe în cadrul UE: exclusive (ale UE), partajate (între UE și statele membre) și de sprijin (precum industria, cultura, turismul, protecția civilă etc.), în care UE nu poate să intervină decât pentru a sprijini, coordona sau completa acțiunea statelor membre.
Comisia Europeană explică într-o notă intitulată „ABC-ul dreptului Uniunii Europene” principalele principii juridice de funcționare și de luare a deciziilor, menționând că sunt doar câteva domenii (la care face referire și Valeriu Pașa), în care UE are competențe exclusive. Acestea includ: uniunea vamală, stabilirea normelor privind concurența necesare funcționării pieței interne, politica monetară pentru statele membre a căror monedă este euro, politica comercială comună și anumite aspecte ale politicii comune în domeniul pescuitului.
Potrivit al. 3 al art. 5 al Tratatului Uniunii Europene, „în temeiul principiului subsidiarității, în domeniile care nu sunt de competența sa exclusivă, Uniunea intervine numai dacă și în măsura în care obiectivele acțiunii preconizate nu pot fi realizate în mod satisfăcător de statele membre nici la nivel central, nici la nivel regional și local, dar datorită dimensiunilor și efectelor acțiunii preconizate, pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii”.
O explicație mai simplă a procesului decizional în interiorul UE, care se referă și la rolul statelor membre, poate fi accesată la acest link.
Nesterovschi, deputat transfug promotor de falsuri și vizat în dosare penale
Alexandr Nesterovschi este deputat în Parlamentul R. Moldova și unul dintre liderii partidului Renaștere. A aderat la această formațiune în martie 2023, după ce a părăsit Partidul Socialiștilor.
La 21 septembrie 2023, deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan le-a fost ridicată imunitatea parlamentară, fiind desfășurate și percheziții. Potrivit datelor Procuraturii Anticorupție, acesta a creat intenționat condiții pentru săvârșirea infracțiunii de finanțare ilegală a partidului Renaștere, pentru a-i asigura lui Ilan Șor menținerea controlului asupra proceselor politice, electorale și sociale din Republica Moldova.
Anterior, deputatul Alexandr Nesterovschi a fost vizat în numeroase materiale ale portalului nostru în contextul răspândirii de falsuri.
Mariana Colun,
Stopfals.md
Acum suntem și pe Telegram!
Ai depistat un fals? Raportează-l pe semnale.stopfals.md/ro și noi îl vom dezminți!
Relevant
Comments 0