Portalul care te protejează de falsuri și manipulări mediatice

Planurile de construcție a unor noi aeroporturi: între declarații electorale și interese ascunse

24 decembrie 2019 303
Articole
Imagine simbol
Sursa: Stopfals.md

 

Câteva portaluri au mediatizat informația că în 2020 în UTA Găgăuzia va începe construcţia în secret a unui aeroport militar care va fi folosit de avioane militare ruseşti. Jurnaliștii îl citează pe activistul Vasile Sinigur care face referire la un proiect finanțat de Federația Rusă. Ministerul Apărării din Moldova neagă această informație, precizând că nu se planifică construcția vreunui aeroport militar în UTA Găgăuzia sau în alte regiuni ale Republicii Moldova. Pe de altă parte, președintele Igor Dodon dar și premierul Ion Chicu au declarat că în 2020 ar putea începe construcția a două aeroporturi civile. Experții în domeniul economic și în securitate consideră că, de fapt, este vorba de un proiect politic și la mijloc sunt interesele ascunse ale Moscovei.

Declarațiile despre construcția unui aeroport militar secret au fost făcute la o conferinţă de presă de Vasile Sinigur, membru al Asociației „Dacii Liberi”. Potrivit acestuia, startul lucrărilor de construcție va fi dat la anul viitor, sub „paravanul” unui aeroport internațional de pasageri și curse cargo. Sinigur a declarat că „în 2020, în UTA Găgăuzia va începe construcţia în secret a unui aeroport militar care va fi folosit de avioane militare ruseşti. Aeroportul ar urma să fie construit la Ceadâr-Lunga, iar persoanele interesate sunt președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, și bașcanul Găgăuziei, Irina Vlah”. Activistul spune că a aflat informația de la o persoană apropiată Irinei Vlah, cu care bașcanul este în relații ostile. Finalizarea lucrărilor va depinde de „cum vor veni banii din Rusia”, a mai declarat Sinigur, afirmând că „planul lor este să facă o bază militară împotriva NATO în Ceadâr-Lunga, să ocupe o bucată din Odesa”.

La câteva ore după declarațiile lui Sinigur, başcanul Găgăuziei, Irina Vlah, a reacționat pe pagina sa de Facebook. Ea a negat informaţia și susţine că este „o provocare geopolitică”, acuzând unioniștii de dezinformare.

Portalul Stopfals.md a solicitat o reacție de la Ministerul Apărării (MA) la acest subiect. După două săptămâni de la solicitare, instituția a furnizat următorul răspuns: „MA nu planifică construcția unui aeroport militar în UTA Găgăuzia sau în alte regiuni ale Republicii Moldova”.

Aeroport de pasageri versus aeroport militar

Construcţia unui aeroport modern în Ceadâr-Lunga care va opera curse de pasageri și zboruri marfare a fost una din promisiunile electorale ale Irinei Vlah în campania electorală pentru alegerea başcanului Găgăuziei. Ea declara atunci că această idee a fost discutată în timpul vizitei preşedintelui turc Recep Tayyip Erdogan în Moldova. Alți oficiali de asemenea au vorbit despre posibilitatea construcției unor aeroporturi noi, însă au precizat că este vorba de aeroporturi pentru pasageri, nu militare. La începutul lunii decembrie, în cadrul emisiunii la TVR Moldova, premierul Ion Chicu a declarat că în 2020 sau începutul lui 2021 vom avea cel puţin un aeroport la nord şi unul la sud: ,,Cred că este foarte posibil ca, dacă nu 2020, atunci la începutul lui 2021, să avem cel puţin un aeroport la nord - la Mărculeşti sau Bălţi, şi unul la sud - probabil la Ceadâr-Lunga. Urmează specialiştii să elaboreze acest studiu de prefezabilitate, să vadă unde economic este cel mai rațional”, a declarat Ion Chicu. Și președintele Igor Dodon a spus că ar fi necesară deschiderea a două aeroporturi internaționale la noi în țară ,,pentru a evita monopolul de la Aeroportul Chișinău”.

Se planifică aeroporturi fără studii de fezabilitate

Portalul Stopfals.md a încercat să afle când în Republica Moldova vor apărea noi aeroporturi și ce s-ar ascunde, de fapt, în spatele acestor intenții ale autorităților.

Din spusele lui Oleg Tofilat, consilier pentru politici de transport și infrastructură al prim-ministrului, atunci când s-a lansat ideea de construcție a încă două aeroporturi pe teritoriul țării noastre nu a existat vreun studiu de fezabilitate care să argumenteze necesitatea acestora. „Noi acum lucrăm asupra cerințelor tehnice. Deja depinde de Guvern cu ce viteză vrea să se miște. Presupun că vom lansa concursul de selecție a experților pentru studiu de prefezabilitate, imediat după Anul Nou”. Consilierul premierului dă asigurări că se vor găsi investitori imediat ce va fi gata studiul de prefezabilitate, document care va anticipa volumul investițiilor. „Orice aeroport impulsionează creșterea economică în regiune. Asta înseamnă mai multă bunăstare, mai puțin te costă să zbori la Moscova, la odihnă sau în altă parte. În viitorul apropiat sau îndepărtat, vor fi mai multe aeroporturi în Republica Moldova”, a specificat acesta. El a mai adăugat că în sudul țării vor trebui mai multe investiții. „Infrastructura de la Aeroportul de la Mărculești este într-o stare mai bună, la Bălți -  avem mai mult de lucru la pista existentă. La sud, fie că e la Ceadâr-Lunga, Comrat sau Cahul – infrastructura este inexistentă, deci este și mai mult de lucru”, afirmă Oleg Tofilat.

Interese ascunse

Dumitru Budeanschi, expert în managementul finanțelor publice la Centrul Analitic-Independent „Expert-Grup”, consideră că intenția autorităților de a construi noi aeroporturi este iresponsabilă și riscantă: „Există anumite interese ascunse și economice ale unor cercuri de interese, atunci când fără a avea calcule ferme, cineva vine și spune că noi vom construi în trei ani de zile. De ce la Nord, de ce la Sud? Care va fi locul lor în rețeaua de transport? Nimeni nu știe. Asta seamănă a fi o comandă politică, care nu miroase bine”.

Și expertul în securitate, Dumitru Mînzărari este de părere că aceste proiecte sunt politice. „De ce un operator economic străin ar investi în aeroporturi, când riscul e mare, venitul, pe termen mediu și lung, e dubios sau chiar nu există? Pentru că nu e un proiect economic. E unul politic. Ce companie va accepta așa riscuri? Apoi, gândiți-vă, cine investește într-un proiect de infrastructură, într-o țară mică, cu piață mică de desfacere, cu corupție înaltă?”, se întreabă expertul. El adaugă că, de fapt, Kremlinul ar dicta existența acestor aeroporturi în Moldova. „Aeroportul Chișinău a raportat 2,8 milioane de pasageri. Aeroporturile medii au zeci de milioane de pasageri anual. Demografia Moldovei e proastă, cu perspective negative, deci fluxul în viitor nu are cum să crească. Companiile vor da faliment, foarte probabil. Fără a modela scenarii cum se transferă fluxurile de pasageri, cum se va manifesta competiția și cum se va stabili noul echilibru de preț, noi spunem povești. Va fi o companie forțată de guvernul rus să o facă. Sau căreia guvernul rus îi va compensa pierderile. Apropo, rușii practică să-și deghizeze companiile controlate de ei prin intermediul unor paravane occidentale. Mai multe aeroporturi ridică probabilitea unei agresiunii de succes, extinde spațiul de opțiuni tactice și operative pentru Rusia, reduce costurile, atât monetare, cât și politice”, a concluzionat Dumitru Mînzărari. El crede că nu există riscul construcției unui aeroport militar, deoarece și un aeroport civil poate fi folosit și în scopuri militare.

Mariana Jacot

Stopfals.md

24 decembrie 2019 303

Relevant

Comments 0