Portalul care te protejează
de falsuri

Topul site-urilor care au promovat falsuri și manipulări în 2023

25 ianuarie 2024 1390
Articole, Gândește critic!, Falsurile lunii
Colaj: Stopfals.md

În 2023, Stopfals.md a continuat să monitorizeze spațiul mediatic, reușind să demaște falsuri și manipulări, dar și sursele care propagă acest tip de conținut. Într-un top al surselor media din R. Moldova care, pe parcursul anului trecut, au promovat cele mai multe falsuri și manipulări, figurează în special site-urile cu politică editorială pro-Kremlin. Printre acestea și site-uri blocate la cererea Serviciului de Informații și Securitate (SIS) pe motiv că pot genera „tensiuni ori conflicte sociale”.

Kp.md - sperietoarea LGBT, tabere de migranți și distrugerea grădinițelor

Pe parcursul anului 2023, site-ul Kp.md, pagina web a ziarului de limbă rusă „Комсомольская правда в Молдове”, a publicat cele mai mai multe manipulări și informații false. În octombrie 2023, site-ul Kp.md a fost blocat la cererea SIS, însă și-a continuat activitatea portalulului pe o nouă adresă web: md.kp.media.

În ianuarie 2023, Kp.md a titrat că în R. Moldova va urma recunoașterea căsătoriilor între persoane de același sex, această „obligativitate” venind din partea Curții Europene a Drepturilor Omului (CtEDO). Stopfals.md a demonstrat că în articol a fost distorsionată hotărârea CtEDO care a condamnat Rusia pentru refuzul de a înregistra căsătoriile a trei cupluri de persoane de același sex. Aceeași informație falsă a fost diseminată și de site-ul Vedomosti.md. 

În alt articol al Kp.md se afirma că în şcolile din R. Moldova sunt scoase din uz noţiunile de „mamă” şi „tată”, acestea fiind înlocuite cu „părinte 1, părinte 2”, lucru care ar avea legătură cu promovarea LGBT. Stopfals.md a demontat acest fals. La fel, portalul nostru a dezmințit și informația speculativă lansată de Kp.md, potrivit căreia în R. Moldova banii în numerar vor fi retrași din circulație. 

O altă „știre” falsă a fost că pensionarii ucraineni veniți în Moldova beneficiază de pensii de la buget, în detrimentul pensionarilor moldoveni. În 2023, Stopfals.md a demonstrat și faptul că site-ul Kp.md a mințit despre „distrugerea grădiniţelor de copii”, într-un articol intitulat „Am trăit prea bine înainte de PAS: Moldova s-a apucat de grădinițe urmând modelul de distrugere a școlilor”. 

În multe din articolele publicate de acest site sunt distorsionate sau inventate declarații ale unor oficiali, cu scop de manipulare a opiniei publice. Astfel, o declarație a președintei Maia Sandu a fost trunchiată până la afirmația falsă că „cei care nu vor vota cu PAS nu vor primi bani europeni”. Ulterior, Kp.md a scris că și președintele Parlamentului, Igor Grosu, ar fi declarat că primăriile care nu împărtășesc ideologia partidului aflat la guvernare trebuie să rămână fără bani. Acest fals a fost publicat nu doar de Kp.md, dar și de site-uri ca Actualitati.md și Рcrm.md. Redacția Stopfals.md a demonstrat că este vorba de o versiune incompletă și trunchiată a celor spuse de Igor Grosu în cadrul unei emisiuni televizate.

Într-un alt caz, portalul nostru a arătat că site-ul Kp.md și fosta guvernatoare a Găgăuziei, Irina Vlah, au distribuit simultan falsuri electorale asemănătoare, referitoare la salariile medicilor și profesorilor, majorate înaintea alegerilor locale. Spre sfârșitul anului 2023, același site a scris că Germania propune deschiderea taberelor de migranți în Republica Moldova, citând un politician german de opoziție. Stopfals.md a arătat că, în realitate, o asemenea decizie oficială a Guvernului Germaniei nu există, iar declarația politicianului german a fost calificată de ministra de Externe a Germaniei, Annalena Baerbock, ca „o idee de-a dreptul copilărească”.

Kp.md, care la finele anului 2023 și-a schimbat adresa web în md.kp.media, este pagina web a publicației „Комсомольская правда в Молдове”, cunoscută ca instituție media pro-Kremlin. Politica editorială a site-ului urmărește răspândirea narațiunilor false ale propagandei ruse, inclusiv prezentarea Uniunii Europene, NATO și SUA de o manieră negativă. Potrivit unei investigații a portalului Newsmaker.md, în 2023 „Комсомольская правда в Молдове” și pagina web a acesteia au ajuns sub controlul oligarhului fugar Ilan Șor, fostul președinte al Partidului Șor, declarat neconstituțional. Oficial, publicația aparține agenției de publicitate „Media Contact”, deținută de compania din Rusia „Медиа Инвест Сервис”. Anterior, publicația aparținea companiei „Komsomolskaya Pravda - Basarabia” care, la rândul său, aparținea companiei „Exclusiv Media” SRL, deținută de soția deputatului socialist Corneliu Furculița, Ludmila Furculița. 

Noi.md - Soros și pământurile, criza globală de alimente și refugiații veniți la Chișinău 

Și publicația web Noi.md a răspândit anul trecut informații false și manipulatorii.

În februarie 2023, portalul a publicat un articol în care scria că Thailanda se pregătește să anuleze contractele de livrare a vaccinurilor Pfizer după ce Prințesa Thailandei, Bajrakitiyabha Narendira Debyavati, ar fi intrat în comă la circa trei săptămâni de la administrarea celei de-a treia doze de vaccin. Stopfals.md a demonstrat că afirmația este falsă și a fost promovată de un medic conspiraționist. O altă informație falsă răspândită de Noi.md este că anume comunitatea internațională care sprijină Ucraina s-ar face responsabilă de criza globală de alimente.

Într-un alt caz, Noi.md a dezinformat că peste 300 de refugiați de război din Tel Aviv au ajuns la Chișinău. Stopfals.md a constatat că informația este falsă și că acest număr este cel al moldovenilor care au cerut ajutor pentru a reveni acasă din Israel și nicidecum numărul refugiaților. Acest portal a scris și că premierul Dorin Recean a cerut anularea alegerilor pentru funcţia de başcan al Găgăuziei. Stopfals.md a demonstrat că Recean nu a declarat că scrutinul ar trebui invalidat, ci a spus că trebuie mai întâi să aşteptăm decizia Curţii de Apel Comrat la acest subiect. Falsul a servit temei și pentru o știre publicată de portalul Gagauzinfo.md. Portalul Noi.md a scris și că fiul lui George Soros va primi de la Ucraina 400 km pătrați de teren pentru îngroparea deșeurilor periculoase. Și de această dată, Stopfals.md a demonstrat că această informație este falsă.

Pe site-ul Noi.md nu sunt publicate date despre proprietari sau beneficiari. Portalul aparține oficial companiei „MLD Media” SRL, condusă de un oarecare Constantin Burghiu. Firma are șase fondatori, dintre care cinci sunt companii controlate de omul de afaceri Vasili Chirtoca, fost consilier municipal din partea PSRM. În total, cele cinci companii dețin aproape 98% de acțiuni.

Vedomosti.md - LGBT și sperietoarea NATO

Clasamentul surselor media care au răspândit falsuri în anul 2023 este completat de portalul Vedomosti.md, pagină web a ziarului „Молдавские Ведомости”, blocată de autoritățile moldovenești în preajma alegerilor locale generale din toamna anului 2023 pe motiv că pot genera „tensiuni ori conflicte sociale”. Ulterior, portalul și-a schimbat denumirea în evedomosti.md.

Stopfals.md a demonstrat că Vedomosti.md și Kp.md au tirajat falsul că în Republica Moldova va urma recunoașterea căsătoriilor între persoane de același sex, această „obligativitate” venind din partea Curții Europene a Drepturilor Omului (CtEDO). De fapt, în articol a fost distorsionată hotărârea CtEDO care a condamnat Rusia pentru refuzul de a înregistra căsătoriile a trei cupluri homosexuale. Faptul că România a recunoscut căsătoriile între persoanele de același sex a fost o altă informație falsă publicată de Vedomosti.md și demontată de Stopfals.md.

Într-un alt articol publicat pe Vedomosti.md se afirma că prin modernizarea tronsoanelor feroviare, R. Moldova „deschide calea pentru eșaloanele militare către Ucraina”, speculându-se că țara noastră este atrasă de NATO în război. Portalul Stopfals.md a dezmințit acest fals, informând că modernizarea căilor feroviare a fost planificată încă înainte de începerea războiului Rusiei împotriva Ucrainei.

Vedomosti.md este versiunea online a publicației tipărite „Молдавские Ведомости”, fondată în 1995, care publică periodic articole care conțin falsuri și dezinformări specifice narațiunilor propagandistice ale Federației Ruse.

Gagauzinfo.md - amendamente anti-Găgăuzia și invalidarea mandatului de bașcan

În clasamentul surselor care au răspândit informații false și manipulatorii se află și portalul Gagauzinfo.md, o publicație regională care acoperă, preponderent, evenimentele din UTA Găgăuzia. 

Site-ul a scris că prim-ministrul Dorin Recean a cerut anularea alegerilor pentru funcţia de başcan al Găgăuziei. Portalul nostru a demonstrat că informația este falsă. Ea a fost răspândită și de portalurile Point.md și Omg.md.

În decembrie 2023, Gagauzinfo.md a scris că autorităţile centrale au aprobat amendamente care lezează drepturile găgăuzilor şi ale vorbitorilor de rusă prin faptul că în R. Moldova legile nu vor mai fi publicate în limba rusă. Redacția Stopfals.md a aratăt că, în realitate, amendamentele prevedeau că legile vor fi publicate în Monitorul Oficial doar în limba română, or platforma în cauză este una juridică, iar, odată traduse, legile nu au valoare juridică. Totuşi, versiunea rusă a legilor şi actelor va fi publicată în continuare pe site-ul Legis.md.

Site-ul Gagauzinfo.md a fost fondat în 2008 și aparține companiei Iusivmedia” SRL, fondată și administrată de Iulia Spatarenco. Reporterii TV8 au demonstrat într-o investigație că în campania electorală din 2019, Spatarenco a fost trezoriera Irinei Vlah, fost bașcană a Găgăuziei. Publicația prezintă în mod regulat Rusia în lumină pozitivă, iar Uniunea Europeană și România sunt prezentate negativ.

Enews.md - sperietoarea NATO și criza globală de alimente

Și portalul Enews.md a ajuns în atenția Stopfals.md, după ce în 2023 a publicat mai multe informații false și manipulatorii. În octombrie 2023, site-ul a fost blocat la cererea SIS.

Într-un caz, Stopfals.md a demonstrat că acest portal se face responsabil de publicarea falsului precum că NATO construiește o bază militară în Moldova, iar amiralul Robert Bauer a venit să inspecteze construcția.

Redacția Stopfals.md a identificat pe portalul Enews.md și un material la baza căruia a stat informația falsă că anume comunitatea internațională care sprijină Ucraina este responsabilă de criza globală de alimente. Aceeași informație falsă a fost tirajată și de Noi.md.

Enews.md, care și-a schimbat denumirea web în Enewsmd.online, o are în calitate de fondatoare pe Iulia Semionova, președinta Asociației Jurnaliștilor vorbitori de limbă rusă din R. Moldova. În mandatul de șef de stat al lui Igor Dodon, Iulia Semionova a fost membră a Comisiei pentru mass-media și comunicare în Consiliul Societății Civile pe lângă Președintele R. Moldova, creat de același Igor Dodon.

 

Victoria Borodin,

Stopfals.md

 

Ai depistat un fals? Raportează-l pe semnale.stopfals.md/ro și noi îl vom dezminți!

#NuDezinformării #StopFals #API

25 ianuarie 2024 1390

Relevant

Comments 0